scroll

6

6
/
10

Commerciële
‌en sociaal-culturele
‌verhuur

Het liefst delen we onze inspirerende ruimtes met zoveel mogelijk gasten: bezoekers van het theater, het bedrijfsleven, passanten en sociaal-culturele organisaties. Helaas hebben wij dit wederom in 2021 niet optimaal kunnen benutten. De wil en de aanvragen waren er, de mogelijkheden niet altijd.

Wij ondersteunen de lokale en regionale amateurverenigingen en de maatschappelijke organisaties met onze kennis, kunde en faciliteiten. Daarnaast bieden wij onze diensten aan voor commerciële activiteiten, waarvan de opbrengsten een positieve financiële bijdrage kunnen leveren aan de culturele doelstellingen.
Algemene informatie 2021
• 188 zakelijke verhuringen (180 in 2020)
• 85 verschillende zakelijke huurders (90 in 2020)

Soepele annuleringsvoorwaarden
We begrijpen dat niemand het risico wil nemen op extra kosten als door het aanhouden van maatregelen de bijeenkomst niet in de gewenste vorm kan plaatsvinden. Wij gaan dan ook soepel met onze annuleringsvoorwaarden om en vinden de goede relatie die wij met de klant hebben heel belangrijk. De bijeenkomst kan in zo'n geval kosteloos geannuleerd of verplaatst worden naar een later moment.

Videoconferencing-systeem
In 2021 zijn beide vergaderzalen uitgerust met een videoconferencing-systeem zodat er ook op afstand deelgenomen kan worden aan vergaderingen. Wij spelen hiermee in op de wensen van de klant en de veranderende markt: deels hybride en deels fysiek aanwezig op locatie.
Foto: Videoconferencing-systeem in de vergaderzaal
Beperkingen
Helaas golden er in 2021 vanwege Covid19 beperkende maatregelen die grote invloed hadden op het aantal commerciële en culturele verhuringen dat door kon gaan en de capaciteit van de verhuringen.

‌tot 4 juni: geen verhuringen mogelijk (m.u.v. streaming en raadsvergaderingen)
vanaf 5 juni: max. 50 personen per ruimte op 1,5m
vanaf 26 juni: max. capaciteit met CTB / 1,5m-capaciteit zonder CTB
vanaf 28 november: 1,5m-capaciteit met CTB en dicht om 17.00 uur
vanaf 19 december: geen verhuringen mogelijk (m.u.v. streaming en raadsvergaderingen)
Sociaal culturele verhuur - Highlights
Lokale en regionale sociaal-culturele organisaties met een maatschappelijke doelstelling ontvangen een korting van 30% op de zaalhuur en onze technische faciliteiten. Helaas konden veel geplande activiteiten wederom niet doorgaan: de eindvoorstelling van dansscholen House of Dance, Balletschool Schagen en Danscentrum Chantal werden wederom geannuleerd. Bij Dansschool Chantal had de generale repetitie zelfs al bij ons plaatsgevonden en die hoorden de avond voor het eindoptreden via de persconferentie dat alles niet door kon gaan. Zo verdrietig voor alle enthousiaste kinderen en dansdocenten. Tevens mocht het voor de organisatie van de Seniorenmiddag niet zo zijn dat ze hun allerlaatste voorstelling ooit als afsluiting nog konden uitvoeren. 
Gelukkig konden we begin juli wel een podium bieden voor vijf groepen 8 van diverse basisscholen in de regio. Deze kinderen hebben we een onvergetelijk afsluiting van hun lagere schoolperiode kunnen geven! Eind oktober hadden we montagedagen van een productie van Theatergroep De Warme Winkel. Allemaal hardwerkende acteurs die snakken om weer te gaan doen wat ze het allerliefste doen: het optreden voor echt publiek. Zij hebben het repeteren bij ons theater als heel prettig ervaren en hebben de intentie om vaker bij ons de montage te doen. Triade verzorgde door het jaar heen 14 schoolvoorstellingen. 
Commerciële verhuur – Highlights
In het eerste deel van het jaar waren wij verplicht gesloten. Met uitzondering van streamingsdiensten, noodzakelijke BHV-trainingen en raadsvergaderingen mochten er geen verhuringen plaatsvinden. Gelukkig hebben we in deze periode ook onze meerwaarde kunnen tonen en waren er mooie activiteiten.
Mooie activiteiten van maatschappelijk belang:
Een maand lang was onze Stadshal een GGD Testlocatie. Van 9 februari t/m 2 maart kon men er zeven dagen in de week van 08.30 – 20.30 uur een coronatest ondergaan. De bestaande locatie bleek vanwege weeromstandigheden niet toereikend in die periode. Wij zijn blij dat we ook op dit onderdeel ons steentje konden bijdragen.

Begin maart konden de inwoners van Den Helder door middel van een livestream vanaf het podium in de Variopoolzaal in een echte talkshow kennismaken met hun nieuwe burgemeester Jan de Boer. Rondom de Tweede Kamerverkiezingen fungeerde de Koninklijke Marine Stadshal 3 dagen lang stemlocatie. 
Livestreams
In 2020 hebben we al volop gebruikt gemaakt van de mogelijkheid om onze mooie ruimtes te gebruiken als locatie voor livestreams. Daar zijn we tijdens de verschillende lockdowns in 2021 mee doorgegaan. Allereerst was er in april een mooie online bijeenkomst: Taalakkoord NHN van RPA NHN over het voorkomen en verminderen van laaggeletterdheid. Door het jaar heen volgden nog diverse livestreams van o.a. Koninklijke Marine, SnelStart en North Sea Offshore.
Hoogtepunt van het jaar:
‌European Maritime Day
Al een lange periode waren we samen met de gemeente Den Helder en Druktemaker bezig met de organisatie van European Maritime Day 2021 (EMD). We hebben tot op het laatste moment gehoopt op een live event waarbij we gasten uit heel Europa onze mooie stad konden laten zien. Uiteindelijk vond EMD virtueel plaats vanuit Den Helder op 20 & 21 mei 2021, gelukkig met een aantal prominente (internationale) aanwezigen. Deze dagen stond de maritieme sector centraal en waren er ruim 2460 online deelnemers uit heel Europa. We kijken terug op een heel mooi event en een geweldige samenwerking met Druktemaker en de gemeente Den Helder. Theater de Kampanje én Den Helder zijn middels EMD op een positieve manier op de internationale kaart gezet.
Live events
Vanaf juni startten de live bijeenkomsten weer langzaam op. ROC-bestuurder Aad de Wit nam op originele wijze bij de Kampanje afscheid van het vak. Op een creatieve manier is gekeken hoe er het maximale bereikt kon worden met de 50 personen per ruimte als strikte maatregel. Roel van Velzen trad live op in de Variopoolzaal waar 50 prominente gasten mee konden genieten. Nog eens 50 gasten waren in de Stadshal onderdeel van het programma en konden net als de gasten thuis, allen voorzien van een heerlijke borrelbag verzorgd door de Kampanje, meekijken door middel van een livestream. Zo werd het toch nog een feestelijk (deels digitaal) samenzijn.
Na de zomervakantie hadden we een volle agenda. In september startten we o.a. met de Studiedag van Stichting Kopwerk. Het belang om elkaar live te ontmoeten, ideeën uit te wisselen en met elkaar te sparren tijdens diverse workshops is groot. Het resulteerde in een zeer geslaagde dag waarbij iedereen met een blij gezicht de deur uitging. De Koninklijke Marine Thuisfrontcontactdag van Zr.Ms. Evertsen was een ander mooi voorbeeld van wat er kan in de Kampanje. 270 Familieleden van 190 bemanningsleden kregen een inkijkje in het leven van hun dierbaren die 7 maanden weg zouden blijven. Pakketjes werden afgegeven en leuke filmpjes opgenomen. September werd een drukke maand want ook de Leidinggevende Dag van NWZ, een minisymposium op locatie van de Veiligheidsregio NHN en een ontvangst met diner van ACTA Marine zijn een greep van activiteiten die bij ons hebben plaatsgevonden. 
In de herfst waren er diverse grote bijeenkomsten van de Koninklijke Marine, waaronder de reünie van 390 oud-marine personeelsleden en de Logistieke Landdag. Een mooi personeelsfeest van Croonwolter&dros en de finalebijeenkomst Rabo ClubSupport 2021. Op de finaleavond ontvingen de clubs die meededen met de actie Rabo ClubSupport een cheque met het resultaat voor de club. Zowel voor de Rabobank als voor ons een avond met een gouden randje. Zeker na een mooie review als deze van onze opdrachtgever: Cynthia van Gimst-Rabobank: “…In de voorbereiding vriendelijk en professioneel contact over de mogelijkheden. Ook als er plotseling wijzigingen in het programma waren of in de aantallen werd het tot in de puntjes geregeld. Niks is te veel…. Tijdens de avond prima begeleiding. Kortom een heerlijk, goed verzorgde avond in een prachtige locatie met alleen maar complimenten van de gasten.''
De laatste grote zakelijke bijeenkomsten die (deels) live mochten doorgaan in 2021 waren de Regiosafari van Ontwikkelingsbedrijf NHN, een bijeenkomst met diner van de Landelijke Ronde Tafel, de Cliëntenraadsjaardag Geriant en het pensioenafscheid van Ferdinand Vreugdenhil.

Vanwege de aangescherpte maatregelen (o.a. 1,5 meter afstand) per 28 november 2021 kwam er ook vraag vanuit de uitvaartbranche om gebruik te maken van onze diensten. Zo hebben er in december twee uitvaarten plaatsgevonden. We zijn dankbaar dat we in zo’n geval iets kunnen betekenen, zodat er ondanks de verplichte afstand toch genoeg ruimte is om de belangrijkste personen bij een afscheid aanwezig te laten zijn.

Vanaf 19 december 2021 moesten we helaas onze deuren weer volledig sluiten.

Ook voor de horeca begon het jaar 2021 met een lockdown. Om in beeld te blijven bij onze gasten boden we vanaf januari een wekelijks wisselend take away diner aan in de weekenden. Deze mogelijkheid werd goed ontvangen.

In de lockdown hebben we alles op alles gezet om als team verbonden te blijven met elkaar en iedereen aan boord te houden. Dit deden we door workshops zoals hippe koffies maken, biertraining door de Brouwerij Texels, onlinetrainingen, wekelijkse schoonmaakklusjes en het uitwerken van nieuwe ideeën voor de menukaart. De beperkingen zorgden ervoor dat we niet zo vaak konden wisselen van menukaart.
Tevens deden we een gastvrijheidstraining en behaalden allemaal de certificaten.

Met ingang van 28 april mochten we dan eindelijk weer voorzichtig open. Van 12.00-18.00 uur en alleen op het terras met een max. van 50 gasten. De grootte van ons terras was hiervoor een uitkomst en daar deden we dan ook graag ons voordeel mee. Onze early bird special, vroeg dineren tussen 16.00 en 18.00 uur, was binnen deze tijden een hit!
Vanaf deze datum kwamen er steeds meer versoepelingen. Met ingang van 26 juni mochten we dan ook weer volledig open. Op de vrijdagavond boden we vanuit het theater het steunlokaalmuziekdiner aan en op de zaterdagen hadden we het Zomeravondcabaret. Mooie initiatieven die zijn ontstaan in de lockdown. Een fijne samenwerking weer tussen theater en restaurant.

Gedurende de zomer wisten de toeristen en lokale gasten ons goed te vinden. We braken record na record qua omzet en aan aantallen te ontvangen gasten. Onze uitgewerkte ideeën zoals shared lunch, vernieuwde cocktails, home flavoured lemonades en coffee specials brachten een hoop positiviteit.
Sinds september hebben we ons terras volledig verwarmd met stoelkussens, lounge kussens voor op de banken en terrasverwarmers. Deze kussens van Sit & Heat laadt je op en zo gauw je erop of ertegen gaat zitten, verwarmen deze. Wat een welkome uitkomst! Zeker voor de wat killere avonden. Op deze manier hopen we ons terras zo’n twee maanden per jaar langer open te kunnen hebben. Met veel enthousiasme hebben de gasten ervan genoten.

De medaille van ons succes kende half september ook een keerzijde. Het was een moeizame zoektocht naar personeel, met name in de keuken. Daarom moesten wij besluiten om de zondagen voorlopig te sluiten. Dat klinkt misschien raar de zondag, maar gezien de zakelijke verhuur doordeweeks en de daaruit voorvloeiende horeca activiteiten, was deze dag het meest geschikt om tijdelijk te sluiten. De vele uren die we met liefde maakten met ons vaste team eiste zijn tol. Dan besluit je tot koesteren en behouden wat je hebt.

In het najaar sloeg Corona toch weer om zich heen en kwamen er wederom maatregelen voor de horeca en cultuur. Door de maatregelen vanaf half november, waaronder open tot 20.00 uur, besloten we om voor de kerstdagen toch voor take away te gaan, omdat we al verwachtten dat we de avonden waarschijnlijk niet open zouden mogen na 20.00 uur.

De keukenbrigade heeft weer een heerlijk kerstdiner bereid dat de gasten in hun eigen thuisrestaurant konden afmaken. Ook deze kerst was dit weer een succes.

Uiteindelijk sloten wij het jaar af waar we ook mee begonnen: een volledige lockdown! Corona heeft ons wederom keihard getroffen in 2021. Maar we zijn er nog! En daar zijn we trots op! Als team zijn we meer verbonden dan ooit, op sterkte en helemaal klaar voor al het moois dat wij te bieden hebben voor 2022!