scroll

7

7
/
10

Marketing
‌& ticketing‌

Aanpassen en meeveren
Dit jaar werd er weer één van meebewegen met de mogelijkheden die er op dat moment waren. De focus lag op flexibiliteit ook in de marketingcommunicatiemiddelen. De promotie startte pas in juni met een enkele voorstelling in de zaal en onze buiten-zomerprogrammering voor tijdens de zomervakantie. Het tweede deel van theaterseizoen 2020-2021 (januari – juni 2021) kan als verloren worden beschouwd. Het eerste deel van seizoen 2021-2022 (september – december 2021) kon gelukkig wel van start gaan.
Korte termijnstrategie
Lang is er nagedacht hoe en wanneer we het nieuwe seizoen 2021-2022 moesten promoten. Dit seizoen ging in september 2021 van start. Door de aanhoudende onzekerheid bij ons en onze bezoekers is de verkoop van het nieuwe seizoen verplaatst van mei naar eind augustus. Tijdens de zomervakantie hebben we een theaterkrant van acht pagina’s gemaakt in samenwerking met Druktemaker en dus niet de gebruikelijke theatergids. Voor de eerste vier maanden van het seizoen: september, oktober, november en december kwam er een mooi overzicht inclusief een jaarplanning met álle voorstellingen van het seizoen. Deze krant is eind augustus naar alle klanten van afgelopen jaren verstuurd. In combinatie met een outdoorbordenronde gold dit voor de offlinecommunicatie als start van het nieuwe seizoen. Door het jaar heen hebben we via Hoffman Outdoor Media meerdere keren gebruik gemaakt van deze outdoorborden als versterking van een online campagne.

In november hebben we een tweede theaterkrant gemaakt voor de maanden december 2021, januari en februari 2022. Net nadat de krant gedrukt was gonsden er geluiden dat we opnieuw in lockdown zouden gaan. Gelukkig hoorden we 12 november dat de theaters voorlopig open mochten blijven en besloten we de krant toch ‘gewoon’ te verzenden naar onze klanten. Helaas was de vreugde van korte duur: 28 november kwam het slechte nieuws dat theaters hun deuren dagelijks om 17.00 uur moesten sluiten tot zeker het einde van 2021.
Online marketing
Dit coronajaar was een uitgelezen moment om de focus nog meer te leggen op de online promotie van de voorstellingen. Online kan je snel schakelen als de situaties wijzigen en heel gericht een bepaalde doelgroep bereiken. Dit resulteerde in betaalde Facebook en Instagram campagnes en een geoptimaliseerde Google AdWords campagne met ondersteuning van Druktemaker. Dit alles uiteraard als aanvulling op onze website, digitale nieuwsbrieven en offline campagnes.
Online statistieken 2020
5.087 (2020: 4.957 - stijging 3%)
2.018  (2020: 1.885 - stijging 7%)
342  (2020: 269 - stijging 27%)
Unieke gebruikers: 61.254 (2020: 85.868 - daling 29%)
‌Bezoeken: 114.605 (2020: 142.043 - daling 19%)‌
De daling is te verklaren door de beperkte voorstellingen die er konden plaatsvinden.
Google Adwords
• 33.974 vertoningen van advertenties
• 5.525 klikken naar de website
• 290 conversies (boekingen) binnengehaald via Google Adwords
• $ 8.257,29 Google Grants budget gebruikt voor advertenties (kosteloos beschikbaar gesteld voor culturele instellingen)

Campagne Mooier dan ooit
We hebben ons aangesloten bij de landelijke campagne van het Nationaal Theater Weekend: Theater, mooier dan ooit. Er werd een landelijk moment gecreëerd op 18 juni waarop allerlei culturele instellingen zoals theaters, festivals, poppodia, concertgebouwen en musea lieten weten dat ze weer open zijn. Open voor bezoek, open voor kaartverkoop en open voor toekomstige producties, optredens, exposities etc. Iedereen riep van de daken, pleinen en gebouwen dat het ‘Mooier wordt dan ooit’. Nederlands topcabaretier Claudia de Breij had speciaal voor deze dag en de campagne een single geschreven met de titel ‘Mooier dan Ooit’.

Wij hebben naast het delen van de videoclip, de slogan ‘Mooier dan ooit’ meegenomen in onze uitingen op social media, raamsticker, outdoorborden en theaterkrant.

Mooier dan ooit is een initiatief van het Nationaal Theaterfonds. Als hoofdpartner van het Nationaal Theaterfonds steunt de Vrienden Loterij de missie en campagnes zoals deze.
Wij hebben de ruimte!
Onze zakelijke klanten hebben we door het jaar heen geïnformeerd over de mogelijkheden die er waren. Na elke persconferentie en dus bij elke wijziging, bijvoorbeeld in capaciteit of 1,5 meter afstand, werd er direct een zakelijke nieuwsbrief gestuurd en de website aangepast naar wat er op dat moment mogelijk was. We bleven vanuit een positief standpunt communiceren wat wél mogelijk was. Als onze deuren gesloten moesten blijven, bleven streamingsdiensten een optie. Zo bleven we in gesprek met onze klanten en dachten we op alle vlakken mee. 
Ticketing
Vorig jaar hebben we de eerste belangrijke stap gezet naar een nieuw ticket- en marketingsysteem: Itix. Het eerste half jaar van 2021 is er achter de schermen hard gewerkt aan de implementatie en de afronding van het gebruik van Itix.

Itix is een efficiënt en stabiel ticketingsysteem met zeer veel mogelijkheden. De flexibiliteit van het programma maakt het mogelijk om aan vrijwel alle specifieke wensen van de Kampanje te voldoen. Wij maken optimaal gebruik van alle mogelijkheden van Itix. Met het uitgebreide Itix dashboard krijgen we inzicht in de wensen en behoeften van onze klanten die we vervolgens kunnen gebruiken binnen onze marketing- en communicatieactiviteiten.

Met Itix hebben we een keur aan cross- en upsellmogelijkheden. Zo kunnen we eenvoudig gerelateerde voorstellingen, arrangementen of inleidingen koppelen. Ook het scannen van een e-ticket gebeurt snel en nauwkeurig.

Samen met onze website van Peppered kunnen wij een optimale online klantvriendelijkheid aanbieden. We zijn blij met deze genomen stap, die door de lockdown in een stroomversnelling kwam en zien de verdere samenwerking met en tussen deze partijen vol vertrouwen tegemoet.