3
Samenwerkingen
Zonder samenwerkingen zou de Kampanje niet op het niveau zijn waar ze nu staat. Samenwerken vindt plaats op allerlei onderdelen in de organisatie.
foto: Rondo digitalo
Theaters, gezelschappen & impresariaten
De technici van de Kampanje werken bij iedere voorstelling samen met de technici van het gezelschap. De afdeling Marketing/PR werkt samen met de afdelingen Marketing/PR van het impresariaat. Theaters onderling werken samen op het gebied van Marketing/PR, verhuur, ticketing, programmering, techniek, maar ook directeuren onderling sparren met elkaar.
De Kampanje heeft vaste samenwerkingsverbanden met bepaalde theatergezelschappen en instellingen. Zo worden er ieder jaar klassieke concerten georganiseerd door International Holland Music Sessions en zien we jaarlijks bepaalde gezelschappen in ons theater terug. Zo bouw je samen publiek op.
In de bedrijfskolom waarin we actief zijn, zijn we sterk afhankelijk van elkaar. Producenten kunnen niet zonder de theaters, theaters kunnen niet zonder de voorstellingen van de producenten. Door de heftige coronatijd staat deze bedrijfskolom onder druk. Producenten zitten in een niet te benijden situatie. Vele freelance technici zijn ZZP-er en zijn doordat er geen werk is, een andere baan buiten de culturele – evenementensector gaan zoeken. Ze merken nu ook de voordelen van een regelmatig bestaan en een 9 tot 17 baan. Ook artiesten zijn een baan erbij gaan zoeken. Als je bekend bent in Nederland is dat makkelijker dan als je jong talent bent en het nog moet gaan maken. Een zorgelijke situatie waarvan we met spanning af moeten wachten hoe dit in toekomst gaat uitpakken.
Partners in de stad
Samenwerkingspartners in de stad zijn voor ons de omringende culturele instellingen in diverse samenstellingen. Zo werkten we nauw samen met Triade op het gebied van schoolvoorstellingen. Triade boekt de voorstelling, wij faciliteren en doen de technische ondersteuning. Met de bibliotheek en de verschillende musea werken we samen om een kinderboekenfeest te organiseren. Helaas heeft dit in 2021 niet plaats kunnen vinden.
Met De Vrienden van Den Helder organiseren we normaliter een Rondje Kleinkunst en een Rondo Musica. Al twee jaar is er een plan ingediend om een Timorparkfestival te organiseren, maar helaas heeft dit nog nooit plaats kunnen vinden. En ook Zomerdromen kon niet doorgaan. Daarom kwam het bestuur met het plan om een Rondo Digitalo te organiseren. Vanuit de grote zaal van de Kampanje werd een te gekke livestream verzorgd. Een singer-songwriter, een cabaretier en een storyteller vermaakten de mensen thuis. Door het succes is er een tweede editie georganiseerd in mei.
Gelukkig kon er in november een live editie plaatsvinden van Rondo Musica. Wel een aangepaste versie en daardoor allemaal in de Kampanje omdat wij de ruimte hebben. Maar wat was het publiek blij dat het weer live kon plaatsvinden.
De Kampanje was ook in 2021 de partner van Stichting Nieuw & Diep. Diverse jazzconcerten konden plaatsvinden in de kleine zaal en stadshal. Helaas moest een deel van de programmering worden verplaatst.
Een nieuwe samenwerking dit jaar was er met de Stichting Pop in de Kop. Deze organisatie organiseert al jaren succesvolle popquizzen in Den Helder. Door het wegvallen van hun vorige locatie is er nu een samenwerking met de Kampanje ontstaan. Na de aankondiging was het binnen een dag uitverkocht en stonden er 40 teams ingeschreven. Op 10 oktober was de eerste editie. Wat een succes. Op naar de volgende editie.
Foto 1: Pop in de kop - Foto 2: Rondo Musica